Stres. Factori și reacții

Implicațiile psihologice ale schimbărilor petrecute în ultimele luni în România se reflectă asupra fiecărei persoane, îndeosebi asupra asistenților medicali, care se confruntă cu o varietate de factori stresori. Este important să recunoaștem că stresul este o stare, nu o boală, care poate fi experimentată ca urmare a unei expuneri la o gamă largă de stimuli.

Cauzele stresului:

  • Mediul de lucru: condițiile de lucru, cum ar fi ventilația greșită, iluminatul și nivelurile de temperatură inadecvate, purtarea și schimbarea echipamentului de protecție sunt printre potențiali stresori legați de muncă, în special în camerele de urgență;
  • Relațiile interpersonale: lipsa de sprijin și înțelegere din partea colegilor și superiorilor;
  • Natura profesiei: ore de lucru suplimentare, ture de noapte, suferința și moartea pacienților, teama de contaminare cu infecții active periculoase (folosirea unor echipamente ascuțite precum ace, contactul cu pielea, cu sângele pacienților și a lichidelor corporale, etc.); volumul de muncă și responsabilitatea;
  • Particularitățile individuale: modul în care fiecare reușește să gestioneze presiunile locului de muncă; lipsa de pregătire în gestionarea nevoilor emoționale ale pacienților, provoacă anxietate în cadrul personalului de asistență medicală;
  • Ambiguitatea: sarcini excesiv de complexe, ambigue, neclare; exigență în ceea ce privește competența; lipsa mijloacele structurale de a face față solicitărilor;
  • Conflict de rol: între așteptările față de rolul profesional și realitatea muncii; reproșurile paciențiilor care nu sunt conștienți de eforturile depuse de asistenți medicali pentru a-i ajuta; recunoașterea socială redusă a profesiei.

Consecințe ale stresului:

Până la un anumit punct, stresul îmbunătățește performanța și calitatea vieții oamenilor, însă dacă stresul devine excesiv își pierde efectul benefic și devine dăunător. Factorii psihologici influențează:

  • sindromul de imunodeficiență dobândită;
  • cancerul, bolile coronariene, sindromul de colon iritabil, ulcerul duodenal;
  • migrenele, hipertensiunea arterială, durerile musculare, de spate și articulații, etc.

Reacții cognitive și comportamentale:

  • luarea de decizii deficitare, erori necaracteristice,
  • scăderea performanței la locul de muncă,
  • lipsa de concentrare, scăderea motivației,
  • absenteism, părăsirea profesiei/demisia, evitare, izolare,
  • apatia, detașarea,
  • lipsa poftei de mâncare, insomnia,
  • consum excesiv de țigări, alcool, etc.

Reacții emoționale:

  • anxietate (frica de a cere ajutor, frica de contaminare, etc.)
  • depresie (satisfacții scăzute, etc.)
  • iritabilitate, agresivitate,
  • sentimente de inadecvare (frustrare, rușine, vinovăție)

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere accesați PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale