Psiho Assist

Pacienții spun adevărul?

Ca asistent medical există o mulțime de lucruri pe care nu ajungi să le înveți în școală. Poate una dintre cele mai surprinzătoare lecții pe care le înveți la locul de muncă este că nu toți pacienții spun adevărul. Da, pacienții mint și iată câteva minciuni pe care le spun adesea asistenților medicali.Citește mai mult...

Rolul emoțiilor în activitatea sistemului imunitar

Între minte și corp există o legătură puternică, de comunicare și influență reciprocă. Puteți observa acest lucru ori de câte ori un gând vă cauzează teamă și vă dă palpitații, sau atunci când, stând drept, vă simțiți mai încrezător în sine. Influența însă nu se oprește la aceste aspecte, ci merge mai în profunzime. S-a întâmplat, poate, să observați cum în perioade conflictuale în care v-ați simțit furios, în perioade de stres sau în situații în care v-ați simțit trist, să vă îmbolnăviți mai ușor.Citește mai mult...

Comunicarea asertivă în mediul profesional

Activitatea profesională a asistentului medical și a moașei implică, dincolo de abilitățile ce țin de tehnica și știința medicală, multe deprinderi din zona comunicării și inter-relaționării, incluzând asertivitatea, abilitățile de negociere, de reprezentare și decizie.Citește mai mult...

Auto-împlinirea

Nevoile de auto-împlinire sunt cel mai înalt nivel din ierarhia lui Maslow de nevoi și se referă la realizarea potențialului unei persoane, auto-actualizarea, căutând creșterea personală și experiențele de vârf. Maslow (1943) descrie acest nivel ca fiind dorința de a realiza tot ce se poate, de a deveni cea mai bună variantă a ta.Citește mai mult...

Mecanisme de coping - ce mă ajută cu adevărat?

Indiferent de cauzele care au produs stresul sau disconfortul (un pacient foarte solicitant, un coleg care ne-a adresat cuvinte jignitoare, vecinul care dă muzica prea tare când avem nevoie de liniște) adoptarea unor strategii de coping adaptative ne poate ajuta să tolerăm, minimizăm și depășim momentele dificile. Un bun management al stresului contribuie la întreținerea/redobândirea unei stări de sănătate fizică și mentală mai bună.Citește mai mult...

Imunitatea – o colaborare între corp, minte și spirit

Acum mai mult decât oricând, tema imunității este de actualitate pentru cercetători în domeniul psiho-neuro-imunologiei, cu aplicații generoase în promovarea unui stil de viață sănătos, prevenirea și tratamentul afecțiunilor psihice, sănătatea în muncă și gestionarea stresului, precum și abordarea dinspre minte înspre corp a bolilor și susținerea procesului de vindecare sau de recuperare a pacienților cu diferite afecțiuni prin coroborarea tratamentului medicamentos cu strategii psihoterapeutice validate științificCitește mai mult...

Covid-19 și atingerea terapeutică

Compasiunea este un element important în furnizarea de îngrijire medicală. Deși există multe definiții ale compasiunii, cele două puncte comune ale acesteia sunt conștientizarea suferinței și actul de a trece de la sentimente, empatie și simpatie, către dorința de a acționa pentru a ameliora suferințaCitește mai mult...

Aspecte etice în asistența medicală

Comportamentul etic se caracterizează prin onestitate, corectitudine și echitate în relațiile interumane, profesionale și academice și în activități de cercetare și științifice. Comportamentul etic respectă demnitatea, diversitatea și drepturile indivizilor și grupurilor de oameni.Citește mai mult...

Locus de control

Locusul de control este un concept folosit în psihologie pentru a evidenția nivelul de încredere al unei persoane în capacitatea de a controla situațiile și experiențele care îi afectează viața. Locusul de control poate influența nu doar felul în care o persoană răspunde la evenimentele cu care se confruntă de-a lungul vieții dar și motivația de a acționa. Este mai probabil ca cineva care crede că își poate influența destinul să acționeze pentru a schimba situația atunci când este nevoie. Dacă, dimpotrivă, crede că rezultatul este dincolo de propriul control este mai puțin probabil să depună eforturi pentru schimbare.Citește mai mult...

Comunicarea Nonverbală

Comunicarea nonverbală se referă la gesturi, expresii faciale, tonul vocii, contactul vizual (sau lipsa acestuia), limbajul corpului, postura și alte moduri în care oamenii pot comunica fără a folosi cuvinte.Citește mai mult...

Satisfacția în muncă a echipei de asistență medicală versus satisfacția pacientului

Sarcinile de serviciu ale echipei de asistență medicală sunt mari și deseori recunoașterea pentru o muncă bine făcută este minimă. În consecință, satisfacția la locul de muncă poate fi uneori scăzută în rândul membrilor echipei de asistență medicală din cauza nivelurilor ridicate de stres sau din cauza eforturilor de colaborare interprofesionale ineficiente. Totodată, burn-out-ul poate fi insidios și nu poate fi recunoscut suficient de devreme pentru a face o schimbare sau pentru a evita capcana prea obișnuită a uneia dintre cele mai satisfăcătoare profesii.Citește mai mult...

Construirea raportului cu pacientul

Alegeți un moment potrivit pentru a vă prezenta formal. Evitați să vă apropiați de cineva atunci când sunt distrași, de exemplu în timpul unei conversații telefonice, a urmăririi programului lor de televiziune preferat sau în timp ce sunt stresați cu privire la o altă problemăCitește mai mult...

Reguli și principii în comunicarea cu pacienții

Comunicarea este pur și simplu actul de transfer al informațiilor dintr-un loc in altul, sau de la o persoană la alta. Fiecare comunicare implică cel puțin un expeditor, un mesaj și un destinatar. Acest lucru poate părea simplu, dar comunicarea este de fapt un subiect foarte complex. Transmiterea mesajului de la expeditor la destinatar poate fi afectată de o gamă largă de lucruri.Citește mai mult...

Gestionarea conflictelor

Formarea abilităților de gestionare a conflictelor este necesară nu doar pentru a avea o viață personală împlinită, ci și pentru a menține o atmosferă pozitivă la locul de muncă. Atunci când apare un conflict, deseori primele reacții sunt cele defensive (scuze, apărare, justificare sub diferite forme) sau cele ofensive (atacuri, acuze).Citește mai mult...

Etapele conflictului

Conflictul este o relație în care fiecare parte percepe scopurile, valorile, interesele și conduita celeilalte persoane ca opuse celor ale sale. Aproape toate conflictele trec printr-o perioadă de creștere și descreștere a intensității lor. Acest ciclu este un răspuns dinamic la acțiunile și reacțiunile părților.Citește mai mult...

Tipuri de conflicte

Cercetătorii clasifică acest fenomen social-psihologic, după diferiți parametri, oferind facilități în găsirea posibilităților și căilor de rezolvareCitește mai mult...

Gestionarea conflictelor

Formarea abilităților de gestionare a conflictelor este necesară nu doar pentru a avea o viață personală împlinită, ci și pentru a menține o atmosferă pozitivă la locul de muncă. Atunci când apare un conflict, deseori primele reacții sunt cele defensive (scuze, apărare, justificare sub diferite forme) sau cele ofensive (atacuri, acuze).Citește mai mult...

Conflictele. Ce sunt? De ce apar?

În viața cotidiană conflictele sunt omniprezente, de magnitudini și de tipuri diferite. Unele conflicte au un rol reglator și aduc beneficii părților implicate, însă pot fi și conflicte distructive. Înainte de a ajunge la beneficiile pe care le poate avea o persoană care gestionează adecvat un conflict este important să îl definim. În acest sens, definiția clasică precizează că un conflict este o neînțelegere, o ceartă, un dezacord.Citește mai mult...

Intoleranța la Incertitudine

Intoleranța incertitudinii a fost definită drept o caracteristică dispozițională care rezultă dintr-un set de păreri negative despre incertitudine și implicațiile acesteia. Intoleranța la incertitudine implică tendința de a reacționa negativ la nivel emoțional, cognitiv și comportamental la situații și evenimente incerte.Citește mai mult...

Disonanța cognitivă - influența asupra răspunsului la COVID – 19

Oamenii au dificultăți în a tolera disconfortul. Atunci când nu pot tolera, ignora sau evită situația care îl produce, vor acționa pentru reducerea nivelului disconfortului cât mai rapid, ceea ce poate însemna, uneori, angajarea în comportamente iraționale sau dezadaptative.Citește mai mult...

Cum gestionăm supra-implicarea și epuizarea emoțională

În domeniul asistenței medicale, contactul cu suferința umană este inevitabil. Empatizarea cu oamenii, compasiunea, valorile umaniste – reprezintă deseori o parte a motivației pentru alegerea unei profesii care implică ore lungi de muncă intensă, expunere sau chiar sacrificarea vieții personale, de familie sau sociale.Citește mai mult...

Simpatie și Empatie

Simpatia și empatia au semnificații diferite. Adesea, mulți oameni folosesc în mod incorect temenul de simpatie și cel de empatie. Această confuzie are ca rezultat un decalaj mare în înțelegerea lor și o incapacitate de a răspunde nevoilor umane reale.Citește mai mult...

Cum și de ce să fiu empatic cu mine

"Când reușim să fim blânzi cu noi, în mijlocul rușinii, este mult mai probabil să reușim, să ne conectăm, să experimentăm empatia." (Brené Brown). Când ne dăm seama că suntem doar oameni, la fel ca toți ceilalți, că merităm înțelegere și compasiune, la fel ca toți ceilalți, putem să spunem că suntem cu un pas mai aproape de auto-empatie. Pentru a ne apropia și mai mult, avem nevoie să admitem că facem greșeli, să trăim cu rușinea pe care o experimentăm când ne dăm seama că am greșit, să înțelegem și să admitem că asta face parte din experiența umanității.Citește mai mult...

Conducerea Empatică în Asistența Medicală

Empatia este capacitatea de a înțelege sau a simți ceea ce o altă persoană experimentează din cadrul lor de referință, capacitatea de a se pune în poziția altuia. Definițiile empatiei cuprind o gamă largă de stări emoționale. Tipurile de empatie includ empatia cognitivă, empatia emoțională (sau afectivă) și empatia somatică.Citește mai mult...

Sindromul Burnout

urnout-ul este un sindrom conceptualizat ca rezultat al stresului cronic la locul de muncă, care nu a fost gestionat cu succes.Citește mai mult...

Empatia

Abilitatea de a înțelege sentimentele și preocupările altuia, sesizarea diferețelor în care oamenii simt și gândesc viața, precum și abordarea unor situații din perspectiva celuilalt, fără însă a ne identifica cu aceasta sau a pierde condiția de ca și cum, reprezintă cheia inteligenței noastre emoționale. Fiecare dintre noi avem posibilitatea de a ne pune în pielea celuilalt, de a pătrunde cognitiv și emoțional în spațiul intim al unei alte persoane, avem capacitatea de a simți și înțelege ce trăiește cealaltă persoană.Citește mai mult...

Bariere în manifestarea empatiei

Conștientizarea modului în care mintea umană tinde să funcționeze este esențială mai ales în domeniile care implică lucrul cu oamenii, sau în cele în care expunerea la durere, suferință, stress și, uneori indirect, la traume, nu poate fi evitată. Profesia de asistent medical presupune această încărcătură multiplă, astfel încât empatia și compasiunea față de pacienți, dar și față de sine, sunt resurse care contribuie nu doar la actul profesional, ci și la propria sănătate psihică.Citește mai mult...

Repere în comunicarea cu persoane cu deficiențe de auz

omunicarea eficientă implică eforturile și abilitățile tuturor persoanelor implicate în conversație. Atunci când o persoană are o deficiență de auz, pentru a asigura transmiterea și înțelegerea corectă a mesajelor, eforturile sale trebuie susținute și de interlocutor.Citește mai mult...

Comunicarea cu Persoanele cu Hipertensiune

>Hipertensiunea arterială, cunoscută și sub denumirea de tensiune arterială ridicată sau crescută, este definită și ca o creștere tranzitorie (de scurtă durată) sau cronică a tensiunii arteriale. Această creștere poate duce la leziuni cardiovasculare. Hipertensiunea arterială este, de obicei, o afecțiune cronică care de-a lungul anilor provoacă treptat dauneCitește mai mult...

Profilul psihocomportamental și comunicarea cu pacientul cardiovascular

De-a lungul vieții unele persoane și-au construit o imagine negativă despre sine, respect și stimă față de propria persoană scăzute, limitându-și interacțiunile sociale din teama de a nu fi respinse, însă pentru că își doresc a fi plăcuți celor din jur își maschează emoțiile.Citește mai mult...

Aspecte generale privind comunicarea cu pacienții cu dizabilități

Persoana cu dizabilitate este acea persoană care are anumite deficienţe de ordin senzorial, fizic, mental sau intelectual, la care se adaugă efectele deseori negative ale percepției sociale asupra lor, ale mediului ambiant neadecvat nevoilor, ale sistemelor de acordarea a unor servicii care nu iau în considerare limitarea oportunitatilor. Așadar, dizabilitatea nu ține doar de gradul de afectare a persoanei, ci și de mediul fizic și social, care contribuie la adâncirea problemelor, lipsa resurselor și marginalizarea persoanelor cu dizabilități. Acest lucru înseamnă că există lucruri care pot fi făcute pentru a facilita incluziunea și reduce stigma din jurul conceptului de dizabilitate, iar practicarea unui mod de comunicare adecvat este unul dintre ele.Citește mai mult...

Comunicarea cu pacienții cu dizabilități psihice

Uneori comunicarea cu pacienții cu dizaibilități psihice poate fi dificilă din cauza manifestărilor specifice bolii, precum interpretativitate, idei paranoide, labilitate emoțională, așteptări negative ca urmare a unor experiențe negative în relația cu spitalizările anterioare, agresivitate și heteroagresivitate. Din fericire, există modalități pozitive de a comunica cu aceștia în vederea administrării tratamentelor și/sau procedurilor medicale.Citește mai mult...

Comunicarea cu pacientul cu dificultăți de vorbire

Comunicarea este una dintre cele mai importante unelte pe care le avem pentru a oferi servicii de îngrijire de calitate. Avem nevoie de comunicare pentru a afla care sunt problemele cu care pacientul se confruntă, pentru a determina care sunt nevoile, pentru a evalua impactul intervenției și a stabili un plan pentru viitor. Avem nevoie de comunicare pentru a susține colaborarea în echipă, pentru a transmite informațiile relevante către superiori, pentru a obține detalii relevante și a implica familia în procesul de îngrijire, atunci când situația o impune.Citește mai mult...

Comunicarea cu Persoanele cu Pierderi de Vedere

Deficiența vizuală, cunoscută și sub denumirea de pierdere a vederii, este o capacitate scăzută de a vedea până la un grad care provoacă probleme care nu pot fi remediate prin mijloace obișnuite, cum ar fi ochelarii. Accesarea informațiilor vizuale este un avantaj semnificativ pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale. Persoanele cu deficiențe de vedere au acces limitat la ceea ce se întâmplă în jurul lor și au acces la experiențe din ce în ce mai puțin consistente pentru a-și dezvolta competența socială.Citește mai mult...

Recomandări privind comunicarea cu pacienții adulți cu dizabilităţi intelectuale

Este posibil ca pacienții adulți cu dizabilități intelectuale să fie mai afectați în această perioadă și de aceea anumite comportamente pot îngreuna intervențiile medicale necesare. Printre manifestări se numără agitația psihomotorie, mutismul, stereotipiile de comportament, privirea pierdută.Citește mai mult...

Comunicarea cu Persoanele cu Mobilitate Limitată

Mobilitatea limitată se referă la incapacitatea unei persoane de a folosi una sau mai multe dintre extremitățile sale sau lipsa de forță pentru a merge, a apuca sau a ridica obiecte. Poate fi utilizat un scaun cu rotile, cârje sau un cărucior pentru a ajuta mobilitatea.Citește mai mult...

Empatia în serviciile medicale, echilibru între emoție și rațiune

Empatia de care echipa medicală dă dovadă este asociată, conform mai multor studii, atât cu un nivel ridicat de satisfacție al pacientului cât și cu o mai bună și rapidă recuperare a acestuia.Citește mai mult...

Comunicarea cu pacienții cu vârste fragede

Pentru un copil, a ști că merge la spital poate fi un lucru traumatizant. Acesta poate dezvolta o stare de anxietate, care se exprimă prin a plânge, a tremura sau alte manifestări, care sunt normale pentru vârsta acestuia. De aceea, copilul trebuie sa fie pregătit, poate chiar și de părinți, înaintea ajungerii la spital. Stresul prin care micuțul trece in aceste momente trebuie stăpânit în special prin comunicare, prin a i se oferi motivul pentru care este acolo și prin a i se răspunde la toate întrebările.Citește mai mult...

Aspecte generale privind comunicarea cu pacienții de COVID-19

Cel mai important lucru în tratamentul pacienților de COVID-19 este felul în care cadrele medicale comunică cu aceștia, deoarece un astfel de diagnostic poate avea un impact emoţional semnificativ. Puteţi găsi mai jos câteva modalitaţi prin care această comunicare cu pacienţii se poate efectua eficient.Citește mai mult...

Repere în comunicarea cu pacientul cu atac de panică

Asistentul medical, indiferent de contextul în care își desfășoară activitatea, se confruntă cu situații în care este nevoie să acorde suport persoanelor care au atacuri de panică. Stabilirea unei relații de încredere și respect cu pacientul este un obiectiv general al profesiei de asistent medical iar, în cazul pacientului cu atac de panică, am putea spune chiar esențial.Citește mai mult...

Modele ale comunicării cu pacientul în asistența medicală. Modelul linear si Modelul tranzacțional

În munca de zi cu zi, comunicarea reprezintă mijlocul esențial prin care asistentul medical culege informațiile relevante, indispensabile adaptării actului profesional la nevoile pacientului. În plus, beneficiile unei comunicări adecvate se pot vedea în gradul mai ridicat de satisfacție al pacientului și în schimbări pozitive la nivelul stării de sănătate. Pacienții care beneficiază de o comunicare adecvată vor înțelege mai bine problemele care îi afectează și măsurile care se iau pentru recuperarea lor, fiind mai cooperanți și mai în măsură să anunțe personalul atunci când ceva nu are efect sau când starea lor se înrăutățește.Citește mai mult...

Tehnică de respirație

Respirația este un proces indispensabil vieții care, de obicei, se întâmplă în mod automat. Când inspirăm, oxigenul, atât de necesar funcționării optime a organismului, pătrunde în corp și, când expirăm, se eliberează dioxid de carbon.Citește mai mult...

Pauza de 3 minute

În vâltoarea evenimentelor, asistenții medicali dau tot ce au mai bun pentru a îngriji pacienți de toate vârstele, lăsând deoparte de cele mai multe ori chiar propriile nevoi. Sunt zile în care nu este timp pentru o pauză decentă. Iar uneori, zilele de acest fel se țin lanț. Pentru a avea grijă de tine poți încerca un exercițiu meditativ de 3 minute.Citește mai mult...

Grounding

Se întâmplă frecvent ca în perioada pandemiei să te confrunți cu potențiali stresori, precum ore de muncă peste program, gânduri, îngrijorări, discuții și toate acestea să își pună amprenta asupra stării tale de bineCitește mai mult...

Anxietatea

Anxietatea este o stare puternică de neliniște care iți crează un sentiment de nesiguranță și pesimism. Aceasta apare în urma unor factori, spre exemplu stresul, și crește semnificativ în situații de criză. Anxietatea și stresul cresc proporțional, cu cât mai mult se mărește nivelul de stres, cu atât și anxietatea evoluează.Citește mai mult...

Modalități de a gestiona stresul

Stresul și suprasolicitarea își fac simțită prezența din ce în ce mai des în viața noastră în ultimii ani și, în contextul actual al pandemiei, putem spune că este o adevărată provocare de a ne adapta și face față tuturor schimbărilor și incertitudinii.Citește mai mult...

Stres. Factori și reacții

Implicațile psihologice ale schimbărilor petrecute în ultimele luni în România se reflectă asupra fiecărei persoane, îndeosebi asupra asistenților medicali, care se confruntă cu o varietate de factori stresori. Este important să recunoaștem că stresul este o stare, nu o boală, care poate fi experimentată ca urmare a unei expuneri la o gamă largă de stimuli.Citește mai mult...

Strategii Generale de Coping în Situații de Stres

Sursele stresului in viața dumneavoastră pot rezulta din activitațile zilnice, evenimentele majore din viață, interiorul nostru sau mediul profesional, riscul sau incertitudinea și necunoscutul. Schimbarea este și ea o sursă majoră de stres.Citește mai mult...

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale