Modele ale comunicării cu pacientul în asistența medicală. Modelul linear si Modelul tranzacțional

În munca de zi cu zi, comunicarea reprezintă mijlocul esențial prin care asistentul medical culege informațiile relevante, indispensabile adaptării actului profesional la nevoile pacientului. În plus, beneficiile unei comunicări adecvate se pot vedea în gradul mai ridicat de satisfacție al pacientului și în schimbări pozitive la nivelul stării de sănătate. Pacienții care beneficiază de o comunicare adecvată vor înțelege mai bine problemele care îi afectează și măsurile care se iau pentru recuperarea lor, fiind mai cooperanți și mai în măsură să anunțe personalul atunci când ceva nu are efect sau când starea lor se înrăutățește.

Modelul liniar al comunicării este reprezentat de o comunicare uni-direcțională. Asistentul medical anunță, informează, dispune, ocupând rolul central în procesul comunicării. Pacientul recepționează, înțelege într-un grad mai mic sau mai mare ceea ce i se comunică și se conformează instrucțiunilor. Înțelegerea mesajului este influențată de factori subiectivi, precum așteptări, experiențe din trecut și gradul de cunoaștere a termenilor folosiți, dar și de factori obiectivi, care țin de mediul extern (zgomote, bruiaje) sau intern (precum deficiente de auz sau de vedere). Neconformarea indiferent de cauză afectează posibilitatea intervenției, ducând la creșterea sentimentelor de frustrare.

Modelul linear este eficient în situații de criză, de urgență, atunci când intervenția se face contra-timp și este esențial ca pacientul să ofere anumite informații indispensabile, să facă anumite mișcări sau să se oprească dintr-o activitate.

Modelul tranzacțional al comunicării pune accent pe interacțiunea dintre pacient și asistentul medical, pe măsură ce se realizează schimbul de mesaje și răspunsuri. Acest model implică o adaptare reciprocă a comunicării, ținând cont de răspunsurile primite. În acest parteneriat, pacientul este văzut ca membru al echipei terapeutice, cu rol central, mesajele lui fiind importante pentru adaptarea intervențiilor medicale. În plus, se ține cont de faptul că celălalt își formează în minte o imagine asupra interlocutorului său, asupra atitudinilor sale și a reacțiilor posibile la mesajele pe care le-a primit.

Modelul tranzacțional este eficient în situațiile generale de îngrijire a pacienților, facilitând intercunoașterea și colaborarea dintre pacient și asistentul medical. Conversația cu pacienții poate avea efect liniștitor asupra acestora, îndeosebi în cazurile fără vizitatori, sau care nu beneficiază de sprijin emoțional din partea familiei.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale