Repere în comunicarea cu pacientul cu atac de panică

Asistentul medical, indiferent de contextul în care își desfășoară activitatea, se confruntă cu situații în care este nevoie să acorde suport persoanelor care au atacuri de panică.

Stabilirea unei relații de încredere și respect cu pacientul este un obiectiv general al profesiei de asistent medical iar, în cazul pacientului cu atac de panică, am putea spune chiar esențial.

În situațiile în care pacientul este cunoscut (este în timpul unei internări de mai multe zile, este în evidența instituției/clinicii de mai mult timp), este probabil ca intervenția sa fie mai facilă, relația fiind deja stabilită.

Trăirile pe care le are o persoană care are un atac de panică sunt foarte intense și reale și, fiind într-o stare de vulnerabilitate crescută, este nevoie de multă înțelegere, răbdare și grijă din partea persoanei care acordă suport. Pentru a asigura o intervenție de calitate este important să se țină cont de următoarele aspecte:

  • Dacă persoana care are un atac de panică este într-un spațiu aglomerat, cu mulți stimuli în jur, identificați o posibilitate de a-i asigura un mediu liniștit, unde să fie respectată confidențialitatea
  • Prezentați-vă, în cazul în care este cineva necunoscut
  • Stabiliți și mențineți o relație de încredere ascultând persoana, arătând deschidere, disponibilitate și empatie, oferind acceptare necondiționată și respectând spațiul personal
  • Adoptați o atitudine calmă și vorbiți clar, pe un ton coborât
  • Folosiți propoziții simple, ușor de înțeles
  • Asigurați persoana că îi veți rămâne alături pe toată durata atacului de panică
  • Întrebați persoana dacă a mai avut atacuri de panică și, dacă da, ce a ajutat să facă față atunci
  • Întrebați, în loc să presupuneți, care sunt nevoile persoanei, ce i-ar fi de ajutor să faceți sau faceți sugestii însoțite de cererea permisiunii (exemplu: V-ar fi de ajutor să vă țin de mână, v-ar fi confortabil să fac asta?)
  • Oferiți explicații despre atacul de panică, validați simptomele și disconfortul intens pe care persoana îl resimte și precizați faptul că intensitatea acestora se va diminua ("Ceea ce simțiți acum este intens și înfricoșător; această intensitate se va diminua și simptomele vor dispărea")
  • Întrebați persoana dacă obișnuiește să facă exerciții de respirație sau relaxare, practică yoga sau mindfulness și, in cazul unui răspuns afirmativ, practicați împreună un exercițiu de respirație abdominală. Dacă răspunsul este negativ, doar amintiți persoanei să respire și oferiți un model, respirând rar și adânc, fără să insistați.
  • Oferiți, dacă aveți la îndemână, un obiect cu o textură neregulată și rugați să se concentreze pe felul în care se simte acel obiect în palmă
  • Rugați persoana să numească 5 obiecte/lucruri pe care le vede în jur
  • Când simptomele au scăzut semnificativ în intensitate (verificați prin întrebare directă, nu presupuneți) puteți discuta mai multe despre atacul de panică și orienta persoana către ajutor specializat

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale