Repere în comunicarea cu persoane cu deficiențe de auz

Comunicarea eficientă implică eforturile și abilitățile tuturor persoanelor implicate în conversație. Atunci când o persoană are o deficiență de auz, pentru a asigura transmiterea și înțelegerea corectă a mesajelor, eforturile sale trebuie susținute și de interlocutor.

Acest aspect este cu atât mai relevant atunci când vorbim despre servicii de îngrijiri de sănătate, unde, de înțelegerea cât mai acurată a mesajului, depinde calitatea și rezultatele actului medical. Astfel, atunci când pacientul are o deficiență de auz, este foarte important ca asistentul medical să utilizeze strategii și repere de comunicare eficiente, incluzând următoarele:

  • Setarea cadrului de comunicare - Încercați, pe cât posibil, să minimizați zgomotul de fundal și poziționați-vă la același nivel cu pacientul, astfel încât lumina să se concentreze pe fața dumneavoastră. Nu vorbiți din altă cameră, lipsa posibilității de a vă vedea, față în față, amplifică dificultățile de înțelegere.
  • Stabiliți calea preferată de comunicare – Întrebați dacă pacientul are un dispozitiv special și asigurați-vă că acesta funcționează corespunzător. Dacă este nevoie de un interpret, vorbiți cu fața către pacient nu către interpret.
  • Captați atenția pacientului – Puteți începe prin a pronunța numele pacientului sau prin a-i atinge ușor mâna. Dacă auzul este mai bun pe o parte, mutați-vă mai aproape de acea parte. Aceste gesturi simple pregătesc pacientul pentru conversație și crește nivelul de înțelegere.
  • Mențineți contactul vizual – Expresiile faciale și limbajul corporal facilitează transmiterea și înțelegerea informației.
  • Țineți mâinile departe de față – Mișcările buzelor sunt repere importante și este de ajutor să nu duceți mâna în fața gurii. De asemenea, țineți cont de faptul că mustața și barba pot, uneori, constitui bariere în descifrarea mesajului prin urmărirea mișcărilor gurii.
  • Vorbiți natural – Vorbiți clar și într-un ritm moderat, însă nu exagerat. Faceți scurte pauze pentru a lăsa timp de procesare și anunțați când schimbați subiectul.
  • Reformulați în loc să repetați – Dacă pacientul nu a înțeles ceva, folosiți cuvinte diferite pentru a explica ce vreți să transmiteți.
  • Fiți deschiși la alternative și creativi – De câte ori este posibil sau necesar, oferiți informații în scris, folosiți aplicații care transformă comunicarea verbală în text, folosiți imagini sau demonstrații practice.
  • Cereți feedback – Întrebați pacientul dacă felul în care comunicați este potrivit pentru el, dacă a înțeles ce ați transmis sau rugați-l să spună ce a înțeles pentru a vă asigura de acuratețea mesajului.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale