Empatia

Abilitatea de a înțelege sentimentele și preocupările altuia, sesizarea diferețelor în care oamenii simt și gândesc viața, precum și abordarea unor situații din perspectiva celuilalt, fără însă a ne identifica cu aceasta sau a pierde condiția de ca și cum, reprezintă cheia inteligenței noastre emoționale.

Fiecare dintre noi avem posibilitatea de a ne pune în pielea celuilalt, de a pătrunde cognitiv și emoțional în spațiul intim al unei alte persoane, avem capacitatea de a simți și înțelege ce trăiește cealaltă persoană.

Deseori, îngrijorarea și suferința psihică a pacienților sunt mai greu de suportat decât suferința fizică, iar unii dintre aceștia afirmă că se simt mult mai bine după ce discută despre problema pe care o au. De cele mai multe ori, a înțelege și a împărtăși emoțiile pacienților, a recunoașterea și a valida frica, anxietatea, durerea și îngrijorarea, aduce beneficii de ambele părți. Pe de o parte asigură pacienților un confort psihic sporit și o complianță mai bună la tratament, iar pe de altă parte asigură loializarea și un control mai bun asupra bolii, crescând calitatea și eficiența actului medical. Iată elementele esențiale ale empatiei:

Apreciază oamenii pentru ceea ce sunt cu adevărat

Toată lumea este diferită și trebuie să acceptăm acest fapt. Motivul pentru care există diferențele este că trebuie să îi iubim pe ceilalți, nu să îi judecăm sau să le punem etichete.

Pune-te în pantofii celorlalți și înțelege-le perspectiva

Modalitate de a înțelege cu adevărat pe cineva este să vă imaginați pe voi în poziția sa și, pe cât posibil, să vedeți lucrurile din perspectiva lui. Când suntem capabili să facem acest lucru, începem să ne conectăm emoțional cu persoana, înțelegând realitatea ei. Această înțelegere a acordului cu realitatea celorlalți ne va ajuta să fim mai empatici față de ei.

Recunoaște ceea ce simt ceilalți. Rezonează cu emoția din spatele comportamentului

Pentru a recunoaște sentimentele celorlalți avem nevoie de a identifica și numi emoția din spatele comportamentului. Rezonând cu emoțiile și apoi analizând comportamentele, înseamnă a înțelege punctul de vedere al altei persoane și emoțiile atașate punctului de vedere. De multe ori, bărbații vor masca emoțiile cu prea multe comportamente, iar femeile vor masca comportamentele cu multă emoție.

Ascultă cu atenție. Comunicare cu înțelegere folosind întrebări

Aceasta este cea mai mare provocare a empatiei. Ascultați suficient de mult pentru a auzi emoțiile și faptele, astfel încât să puteți obține o înțelegere reală a comunicării pe care o primiți.

Unul dintre cele mai mari cadouri pe care le puteți oferi este ascultarea atentă. Punând întrebări continuați să asculți, iar pacienții vor continua să vorbească, pentru că întrebările sunt răspunsul auzit și implică ascultarea răspunsurile.

Așadar, putem afirma că Viața este despre alegeri, iar empatia va exista doar atunci când vom fi dispuși să alegem să ascultăm, să înțelegem și să acceptăm punctul de vedere al celor de lângă noi.

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale