Tipuri de conflicte

Cercetătorii clasifică acest fenomen social-psihologic, după diferiți parametri, oferind facilități în găsirea posibilităților și căilor de rezolvare.

  • Din punct de vedere al duratei și evoluției lor conflictele pot fi:
    • spontane: apar brusc, din cauze diferite, întâmplătoare, sunt de scurtă durată și se manifestă la nivel interpersonal;
    • acute: au cauze evidente sau cunoscute, o evoluție scurtă, dar cu manifestări intense, posibilitățile de a le soluționa sunt mai numeroase decât în cazul altor tipuri de conflicte;
    • cronice: au cauze ascunse, greu de identificat sau de depistat, care țin de latura critică a personalității (ambiții, dorințe de putere, ranchiună) sunt mocnite, cu evoluție lentă și de lungă durată, se manifestă frecvent la nivel interpersonal, dar pot să apară și între grupuri și comportamente.
  • În funcție de durată și intensitate conflictele pot fi:
    • puternice, dar trecătoare: apar, în baza particularităților individuale psihologice ale personalității, se caracterizează prin agresivitate și ostilitatea părților;
    • acute și îndelungate: apar în cazul prezenței contradicțiilor profunde;
    • slab exprimate și trecătoare: au crize superficiale și poartă caracter episodic.
  • În funcție de persoanele implicate conflictele pot fi:
    • intrapersonale sau intrapsihice: care țin de individ, de ciocnirea motivelor, incongruență între dorință și norme;
    • interpersonale: conflict între două sau mai multe persoane;
    • intergrup: apare între o persoană și grup sau între două grupuri.
  • În dependență de urmările sociale conflictele pot fi:
    • constructive: la baza lor stau contradicții obiective. Conflictul are loc atunci când oponenții nu încalcă limita normelor etice. Apar în urma unor confruntări de idei între părți, combinate cu găsirea de posibile soluții pentru creșterea performanțelor. Acestea pot fi menținute sub control, asigură motivația personalului, ducând la un comportament creator și productiv. Rezolvarea acestui tip de conflict duce la consolidarea relațiilor dintre oameni și dezvoltarea grupurilor.
    • distructive: de obicei au cauze subiective și pot apărea în două situații: atunci când una din părți insistă dur asupra propriei opinii și nu dorește să țină cont de părerea celuilalt și când unul din oponenți recurge la aplicarea metodelor de luptă psihologică, își reprimă prin diverse metode partenerul, îl umilește și discreditează. Deseori, sunt generate de erori manageriale.
  • După domeniile în care se manifestă conflictele pot fi:
    • economice: au la bază contradicții economice;
    • ideologice: au drept temei opinii și convingeri, contradictorii;
    • sociale: cotidiene au la bază contradicțiile din sfera relațiilor familiale.
  • În funcție de obiect conflictele pot fi:
    • reale: au un obiect real;
    • nereale: nu au un obiect.

Trăim într-o lume din ce în ce mai complexă și mai diversă, persoane diferite doresc lucruri diferite și sunt puține lucruri care mulțumesc pe toată lumea. Oriunde sunt oameni, există idei, valori, conjuncturi, stiluri și standarde care pot intra în conflict, ceea ce înseamnă că oricine poate cauza un conflict. Indiferent unde lucrăm, avem ceva în comun cu toți ceilalți, iar a lucra cu oamenii, înseamnă a ne confrunta în mod inevitabil cu oamenii; neînțelegerile, incompatibilitățile, aspirațiile, ego-urile jignite, sunt numai câteva dintre numeroasele motive pentru care activitatea în colectiv generează conflicte, însă modul în care le gestionăm face diferența.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!