Comunicarea Nonverbală

Ce este comunicarea nonverbală?

Comunicarea nonverbală se referă la gesturi, expresii faciale, tonul vocii, contactul vizual (sau lipsa acestuia), limbajul corpului, postura și alte moduri în care oamenii pot comunica fără a folosi cuvinte.

De ce este importantă?

Abilitățile de comunicare nonverbală pot crea o impresie pozitivă (sau negativă). Brațele încrucișate pot părea defensive. Poziția slabă poate părea neprofesională. O privire în jos sau evitarea contactului vizual poate afecta faptul că o persoană este văzută ca fiind încrezătoare.

Când o persoană este intervievată pentru o slujbă sau participă la o întâlnire de afaceri, comunicarea sa nonverbală este aproape la fel de importantă ca răspunsurile sale verbale. Studiul antropologului Ray Birdwhistell a constatat că peste 65% din comunicare este nonverbală.

Cum se folosește eficient comunicarea nonverbală?

Menținerea contactului vizual:

Trebuie stabilit contactul vizual atunci când se vorbește cu alte persoane. Când se stabilește un contact vizual direct, acesta arată celeilalte părți interesul acordat față de ceea ce spune. Dacă trebuie să se facă o prezentare la locul de muncă, se stabilește un contact vizual cu publicul. Asta le va spune oamenilor că vorbitorul este încrezător în ceea ce prezintă.

Efectuarea unui contact vizual direct oferă celorlalți confortul necesar pentru a comunica cu persoana în cauză. Este nevoie de atenție, totuși, pentru ca încercările de contact vizual să nu se transforme într-o privire neîncetată; moderarea este cheia.

Folosirea expresiilor faciale:

Expresiile faciale transmit emoțiile. Expresiile faciale sunt de obicei universale, ceea ce înseamnă că transmit același mesaj la nivel global. O persoană încruntată este de obicei supărată. Oferirea unui zâmbet atunci când o persoană vorbește cu cineva, atâta timp cât nu este inadecvată situației, este minunată.

Acest lucru le spune oamenilor că respectiva persoană este fericită sau într-o bună dispoziție. De asemenea, creează o atmosferă călduroasă și prietenoasă, permițându-le celorlalți să se simtă confortabil.

Fața poate afișa o multitudine de emoții. Când nu este necesar un zâmbet, este importantă conștientizarea expresiei faciale avute și reacționarea în consecință. O privire serioasă atunci când munca este criticată sau un răspuns simpatic la exprimarea dificultăților cuiva poate contribui cu mult la transmiterea angajamentului respectivului cu situația.

Atenția la spațiul personal:

Atenția la apropierea de ceilalți. Diferite culturi privesc proximitatea în diferite moduri, așa că este esențială observația dacă persoana cu care se dorește a comunica este incomodă. Acest lucru ar putea însemna statul prea aproape și ar trebui creată o anumită distanță între cele două persoane. Cantitatea de spațiu fizic oferită poate transmite multe emoții.

Grija posturii:

Este important să dați atenție și la postura avută. Statul cocoșat arată lipsa de interes față de ceea ce spune o persoană. Mișcarea corpului este, de asemenea, importantă.

De exemplu, balansarea piciorului înainte și înapoi în timpul unei întâlniri le arată celorlalți nerăbdare, plictiseală și dezinteres. A sta drept și față în față cu alții când se vorbește este foarte important.

A fi conștient de ton și sunete:

Tonul și sunetele care se fac pot comunica gândurile altora fără a vorbi. Dacă atunci când se primesc instrucțiuni de la un manager se mormăie imediat, asta arată managerului că respectivul nu este de acord cu ceea ce a spus el. Tonul sau sunetele pot informa oamenii despre furie, frustrare sau sarcasm. Este importantă evitarea oftatului repetat sau vorbitul cu o voce puternică. Este recomandat vorbitul încet și calm.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale