Mecanisme de coping - ce mă ajută cu adevărat?

Indiferent de cauzele care au produs stresul sau disconfortul (un pacient foarte solicitant, un coleg care ne-a adresat cuvinte jignitoare, vecinul care dă muzica prea tare când avem nevoie de liniște) adoptarea unor strategii de coping adaptative ne poate ajuta să tolerăm, minimizăm și depășim momentele dificile. Un bun management al stresului contribuie la întreținerea/redobândirea unei stări de sănătate fizică și mentală mai bună.

Studiile ne arată însă că nu este atât de ușor să identificăm și practicăm mecanisme de coping adaptative și că, de multe ori, apelăm la strategii dezadaptative, care au avantajul de a ne oferi o eliberare imediată. Pe termen lung însă, vom avea multe dezavantaje care au un potențial foarte mare de a ne crea probleme și mai mari. De aceea este important să ne acordăm timp pentru a analiza ce ne ajută cu adevărat să depășim situația sau să rezolvăm problema și să evităm să acționăm impulsiv.

Dacă, analizând situația care a produs disconfortul, răspunsul la întrebarea "Am nevoie să schimb contextul sau am nevoie să învăț să fac față diferit acestei situații?" este reprezentat de cea de a doua variantă, atunci ar fi de ajutor să știu care sunt copingurile adaptative și care sunt cele dezadaptative.

Strategii dezadaptative:

  • Consum de alcool sau droguri
  • Disociere (distanțare, detașare)
  • Minimizare (nu e chiar atât de rău)
  • Negare (nu este nici o problemă)
  • Mâncat compulsiv/emoțional
  • Procrastinare (amânare)
  • Retragere socială, izolare
  • Refugiul în muncă (muncesc foarte mult pentru a evita să simt/trăiesc emoțiile)
  • Dormit prea mult sau prea puțin
  • Agresivitate
  • Auto-agresivitate
  • Cumpărături compulsive sau cumpărarea a ceva de care nu ai nevoie
  • Blamarea celorlalți
  • Pasivitatea (nu încerc să fac față, poziție de victimă)
Strategii adaptative:
  • Tehnici de relaxare
  • Căutarea de ajutor profesionist
  • Apel la rețeaua de suport social
  • Învățarea de tehnici de rezolvare de probleme
  • Discutat despre situație cu prietenii/colegii
  • Plimbare în natură
  • Exercițiu fizic/ practicat sportul preferat
  • Alimentație echilibrată
  • Ascultat muzică sau cântat la instrumentul preferat
  • Tehnici de ancorare în prezent (concentrare pe momentul prezent prin mindfulness, folosirea tehnicii celor 5 simțuri)
  • Igiena somnului
  • Practicarea acceptării lucrurilor care nu pot fi schimbate și a iertării
  • Implicarea, în timpul liber, în activități cu potențial de relaxare și satisfacție

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale