Critică sau feedback, ce este preferabil să aleg?

Critica este o prezență foarte des întâlnită în viața noastră, în ciuda faptului că din ce în ce mai multe studii arată că o abordare orientată spre soluții, încurajare, autonomie este mai eficientă. Critica negativă s-a dovedit a fi, de cele mai multe ori, un eșec total în obținerea unei schimbări pozitive de comportament. Explicația eșecului este dată de cerința de a ne conforma, de a fi submisivi, în condițiile în care a ne supune nu este ceva dezirabil și de faptul că devalorizează și nimeni nu agreează să fie subestimat.

Tendința firească, atunci când suntem ignorați sau ni se cere să executăm fără să primim explicații, este de a respinge ceea ce ni se spune, în timp ce atunci când suntem parteneri în proces, suntem consultați, se ține cont de părerea și drepturile noastre, suntem dispuși să cooperăm. Așadar, atunci când dorim să obținem o schimbare, este util să arătăm persoanei că o prețuim, o respectăm și suntem dispuși să cooperăm. Atunci când vrem să obținem rezistență, criticăm.

"Critica, la fel că ploaia, trebuie să fie blândă îndeajuns pentru a nutri dezvoltarea unui om fără să-i distrugă rădăcinile", spunea scriitorul Frank A. Clark.

O critică constructivă, care nu vizează persoana ci comportamentul, care exprimă într-o manieră non-agresivă ceea ce persoana crede, își dorește, are nevoie, pe un ton calm (feedback) are mult mai multe șanse să fie auzită și luată în considerare de celălalt.

Așadar, înainte de a decide cum să răspundem unei situații, ar putea fi util să ne acordăm un pic de timp și să fim conștienți de următoarele diferențe:

  • Critica se concentrează pe ce este greșit: "De ce nu poți și tu să treci medicamentele în condică precum colegul tău?"
  • Feedback-ul se concentrează pe felul în care putem să îmbunătățim comportamentul: "Hai să facem împreună azi condica"
  • Critica sancționează persoana în ansamblu: "Ești un leneș și un nepriceput"
  • Feedback-ul este despre comportament, nu despre persoană sau personalitate: "Putem începe acum să scriem foile având în vedere că s-au adunat multe?"
  • Critica devalorizează: "Cred că nu ești suficient de isteț să poți să faci asta"
  • Feedback-ul încurajează: "Știu că ai multe lucruri de rezolvat, dar sunt destul de sigur că putem scrie toate foile astea împreună"
  • Critica implică vinovăție: "Din cauza ta nu am mai primit aprecieri"
  • Feedback-ul se concentrează pe viitor: "Putem să ieșim din situația asta dacă ne gândim împreună la o nouă strategie. Ce spui?"
  • Critica implică poziție de control "Eu știu mai bine ce este potrivit în această situație. Am mai multă experiență față de tine".
  • Feedback-ul respectă autonomia: "Îți respect dreptul de a decide ce vrei să faci, chiar dacă nu sunt de acord cu soluția aleasă"
  • Critica este coercitivă: "O să faci așa cum îți spun eu, altfel sunt alți trei asistenți la ușă care așteaptă să îți ia locul"
  • Feedback-ul este colaborativ: "Știu că putem găsi o soluție care să fie convenabilă pentru fiecare dintre noi"

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale