Rezolvarea Conflictelor la Locul de Muncă

În orice mediu de lucru se pot întâlni situații când nu toată lumea cade de acord asupra modului de desfășurare a muncii sau a altor aspecte cu caracter profesional. În aceste cazuri se pot isca diverse conflicte de muncă, pe care fiecare parte implicată ar trebui să le gestioneze cât mai bine.

Iată 5 pași importanți de respectat atunci când se creează un conflict la locul de muncă:

1. Acceptarea normalității conflictelor la locul de muncă:

În majoritatea locurilor de muncă există conflicte și nu trebuie să fie caracterizate ca un lucru negativ, deoarece sunt normale în relațiile interumane, iar un conflict nu este sinonim cu bătaie sau ceartă. Conflictele la birou înseamnă întâlnirea a două sau mai multe păreri diferite. Asta nu scuză scandalul din nimic sau impolitețea. Este dovedit faptul că cele mai eficiente echipe nu sunt cele fără conflicte, ci cele care știu să rezolve conflictele constructiv și să învețe din ele.

Confruntarea de idei în organizații este o sursă de inovație și creativitate, ba chiar există șefi care încurajează aceste conflicte, pentru a crește competitivitatea și a canaliza energia într-o direcție constructivă.

2. Neamânarea rezolvării problemei:

Acesta este cel mai important sfat pentru rezolvarea cu succes a unui conflict. Este foarte tentant a aștepta ca o tensiune să se stingă de la sine, dar așa ceva se întâmplă foarte rar – în majoritatea cazurilor va deveni din ce în ce mai presantă, în timp.

Conflictele escaladează pentru că nimeni nu face nimic pentru a clarifica, de aceea, chiar dacă nu este ușor, trebuie să se găsească o soluție la problemă înainte ca aceasta să devină și mai neplăcută. Primul pas este acceptarea că este o problemă de comunicare și apoi dorința de a o rezolva.

3. Clarificarea conflictului:

În faza de început a unui conflict, cel mai important și totodată cel mai simplu pas este clarificarea neînțelegerii.

De multe ori, se va ajunge la concluzia că există un motiv întemeiat pentru care persoana a acționat astfel, sau poate că s-a creat o neînțelegere, deci conflictul se rezolvă chiar atunci. Aici, este important să nu se ia personal acțiunile celorlalți.

Un alt avantaj al clarificării directe este faptul că, apelarea la un șef ierarhic pentru a remedia problema, poate face ca imaginea profesională a persoanei implicate în conflict să sufere, subliniind incapacitatea sa de a lucra în echipă.

4. Aplicarea “limbajului girafei”:

Limbajul girafei este limbajul inimii și exprimă comunicarea nonviolentă, orientată către buna înțelegere. Motivul pentru care girafa a fost aleasă ca simbol reprezentativ pentru comunicarea nonviolentă este datorat faptului că girafa este animalul terestru cu cea mai mare inimă în raport cu dimensiunile corpului. În plus, gâtul lung și abilitatea de a privi în toate direcțiile îi oferă posibilitatea de a vedea totul de la înălțime și, implicit, o perspectivă mai amplă asupra lucrurilor, astfel încât ea simbolizează obiectivitatea, echilibrul dat de o viziune mai largă, și flexibilitatea. De asemenea, trăind în grupuri și depinzând unele de altele pentru protecție și supraviețuire, girafele formează o comunitate puternică, orientată spre familie, simbol al conviețuirii pașnice.

Această soluție se potrivește conflictelor mai vechi, care trenează deja de ceva vreme, pentru că le rezolvă în mod diplomatic, discutând calm și respectuos, la obiect, fără acuzații.

5. Apelarea la mediere:

Din păcate, unele conflicte, mai ales cele vechi, nu pot fi rezolvate de către cei implicați direct, context în care au nevoie de mediere externă: cel mai adesea se apelează la managerul de resurse umane, de departament, sau la un coleg de încredere pentru ambele părți. Și în acest caz limbajul girafei este esențial, pentru o discuție productivă și echilibrată, care să ducă la împăcare.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale