Suferința morală

Asistenții medicali sunt deosebit de vulnerabili la suferința morală. În activitatea pe care o desfășoară, deseori apar situații în care capacitatea decizională de îngriijre a pacientului poate fi redusă și descurajantă, fiind nevoiți să trăiască cu reproșuri ale unor alegeri care nu sunt în întregime ale lor. Cercetările au demonstrat că aproape toți asistenții medicali experimentează suferința morală la un moment dat în carieră, însă mulți nu știu ce este suferința morală.

Ce este suferința morală?

Suferința morală este starea emoțională care apare dintr-o situație în care o asistentul medical simte că acțiunea corectă și morală este diferită de sarcina pe care o are de făcut. Adică, atunci când dinamica de putere, procedurile medicale sau politicile împiedică un asistent medical să facă ceea ce știe că este corect moral. Aceasta reprezintă o dilemă morală, o enigmă, numită "suferință morală".

Unde și când apare suferința morală?

Asistenții medicali se pot confrunta cu suferința morală în orice unitate de sănătate, însă cei care lucrează în terapie intensivă, camera de urgență sau în sala de operații o simt cel mai mult. Frecvent, asistenții medicali petrec câteva ore pe zi cu pacienții și familiile acestora, experimentând bucuria, suferința, dar și stresul pe care le poate provoca boala. Natura relației profesionale dintre asistent-pacient contribuie la prevalența suferinței morale.

De exemplu: o asistentă este rugată să efectueze o procedură. Aceasta știe că procedura respectivă poate provoca mai mult rău decât bine unui pacient care are un rezultat slab pentru supraviețuire.

Care sunt simptomele suferinței morale?

Suferința morală este o problemă care afectează emoțiile și poate provoca sentimente de furie, depresie, anxietate, tristețe, jenă, neputință, ineficiență, pierderea încrederii; modificări ale funcțiilor corporale, precum tulburări ale somnului și apetitului, inclusiv palpitații cardiace și dureri de cap; comportamente care pleacă de la evitare, până la părăsirea profesiei; pierderea capacității de autocontrol fizic și emoțional.

Ce trebuie făcut?

Odată recunoscută suferința morală, trebuie să fii pregătit pentru a o depăși. Pentru a putea aborda problema este necesar să te simți susținut de persoanele în care ai încredere, să-ți găsească vocea și să vorbești despre ceea ce simți, despre sentimente și simptome, într-un spațiu securizant în care să nu te simți judecat (ședințe/sesiuni de informare, recunoaștere și sprijin; oportunități de dezvoltare personală și profesională).

A face față suferinței morale include cultivarea atât a curajului, cât și a rezilienței. Curajul dezvoltă puterea de a vorbi, în ciuda fricii de repercusiuni, iar reziliența este capacitatea internă de restabilire și susținere a integrității personale, ca răspuns la suferință.

De exemplu: dacă medicul decide că pacientul are nevoie de o anumită procedură medicală, atunci hotărârea acestuia rămâne valabilă.

Într-o astfel de situație dialogul nu va schimba rezultatul acțiunii, însă discuțiile ulterioare pot contribui la atenuarea simptomelor, pot ajuta la dezvoltarea rezilienței și la consolidarea încrederii pentru a face față sentimentelor. Este important să construim această reziliență, deoarece situațiile dureroase din punct de vedere moral fac parte din profesie și sunt inevitabile.

Ghid:

Cum îmi dau seama? Întrebă-te: "Mă simt necăjit sau dau semne de suferință?" Dacă dai semne de suferință, atunci ai curajul de a o aborda.

Evaluează capacitatea de a face o schimbare. Întrebă-te: "Ce pot face personal? Cum pot contribui?" Poți încerca atenuarea propriei suferințe morale. Fă-ți o analiză interioară pentru a înțelege cauzele profunde ale suferinței și caută sprijin pentru procesarea propriile experiențe.

Acționează. Asumă-ți responsabilitatea personală pentru a încerca să obții schimbările dorite.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!

Informații

imagine

Dragi colegi,

Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

Citește mai mult...

Vreau să știu despre...


EMC

Politica privind datele personale