Cum răspundem la critică

La un moment dat, fiecare persoană va fi criticată și, deși poate fi greu de acceptat, minimizarea posibilelor consecințe negative depinde de propria reacție. Putem folosi critica într-un mod pozitiv, pentru a ne îmbunătăți sau într-un mod negativ care să ducă la scăderea stimei de sine, la creșterea nivelului de stres, la furie sau chiar agresivitate.

Atunci când suntem provocați de altă persoană este firesc să apară tendința de a reacționa într-o manieră negativă. A pune stop acestui impuls ne dă oportunitatea de a analiza situația și felul în care ne simțim. Fiind conștienți de faptul că modul în care reacționăm la critici are impact asupra mai multor domenii ale vieții noastre, este util să identificăm modalități prin care să beneficiem de ele pentru a deveni o persoană mai abilă și mai puternică. Atunci când suntem provocați și reacționăm în aceiași manieră predăm controlul celuilalt, lăsăm partea emoțională să se manifeste pe deplin fără a mai avea control rațional.

Ce ne poate ajuta să răspundem într-un mod adaptativ la critică ar fi:

  • să facem diferența între critica constructivă și cea destructivă
  • să rămânem calmi și să tratăm cealaltă persoană cu respect și înțelegere
  • să înțelegem că a fi o persoană puternică înseamnă să pot alege ce este preferabil pentru mine
  • să plecăm din situație atunci când simțim că este prea dificil să ne păstrăm controlul și că am putea face sau spune ceva ce ar putea avea consecințe regretabile
  • să ne păstrăm imaginea de sine pozitivă și încrederea în noi atunci când critica celuilalt este destructivă
  • să reflectăm asupra criticilor mai degrabă decât să încercăm să le combatem
  • să ne amintim că ceea ce vine sub formă de critică are legătură cu un comportament specific nu cu noi ca și persoană, chiar dacă formularea sugerează asta

De asemenea, pentru a putea decide ce să facem cu informația primită sub formă de critică, ce fel să răspundem sau ce ar fi util să schimbăm sau îmbunătățim, am putea să ne adresăm următoarele întrebări:

  • Este vorba de o persoană care are calitatea să mă critice? Mă cunoaște această persoană suficient de bine?
  • Este în puterea mea să fac ceva în legătură cu comportamentul criticat?
  • Sunt conștient de comportamentul criticat? Mai sunt și alte persoane care mi-au spus despre același lucru?
  • În ce context și cât de frecvent apare comportamentul pentru care sunt criticat?
  • Consecințele comportamentului sunt suficient de însemnate pentru mine încât să vreau să fac o schimbare?
  • Ce mă determină să mă comport așa și ce avantaje și dezavantaje am dacă voi continua să acționez la fel?
  • Ce este preferabil pentru mine să fac în viitor?
  • Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

    Suntem alături de voi!

    Informații

    imagine

    Dragi colegi,

    Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali sunt expuși frecvent la diverși factori de stres, pentru care în regim obișnuit, au dezvoltat strategii de gestionare.

    Cu toate acestea, situația de urgență, cauzată de răspândirea noului tip de coronavirus, accentuează nevoia de mobilizare pe termen lung a tuturor resurselor fizice si psihice, astfel încât strategiile obișnuite ale persoanei de a face față stresului profesional pot fi insuficiente.

    De aceea Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala București, a decis organizarea și lansarea Serviciului de suport și consiliere psihologică telefonică și on line - Psiho Assist, începând cu data de 06.05.2020.

    Citește mai mult...

    Vreau să știu despre...


    EMC

    Politica privind datele personale