Luarea Deciziilor și Asumarea Riscurilor la Locul de Muncă

Luarea deciziilor este procesul de selectare a celei mai bune opțiuni posibile într-o situație dată. Luarea eficientă a deciziilor necesită adesea: identificarea multor opțiuni potențiale și anticiparea posibilelor rezultate. Luați în considerare nevoile sau dorințele altora afectați de decizie.

Luarea deciziilor eficiente la locul de muncă le poate permite angajaților să se simtă în siguranță pe pozițiile lor, să simtă un sentiment mai bun de angajament față de companie și să crească dedicarea în general a angajaților.

Pentru a lua deciziile cele mai bune în condițiile stresante și tensionate este recomandat de profesioniști să fie folosite aceste strategii:

  1. Începeți cu eliberarea de supraîncărcare a sarcinilor mici
  2. Analizați și priviți problema din toate unghiurile și apoi venți cu o soluție
  3. Obțineți două opinii

Modelele normative descriu modul în care ar trebui luate decizii raționale. Modelul normativ al raționalității derivă din modelele economice. Ca atare, perspectiva normativă se concentrează pe explorarea momentului și a modului în care oamenii deviază de la acest standard. Pe de altă parte, teoriile descriptive se referă la crearea de modele care descriu modul în care oamenii iau decizii.

Definițiile riscului pot varia de la accentul pus asupra vătămării personale, care se regăsește în cercetarea medicală și despre hazard, la accentul pus pe posibilele oportunități găsite în literatura economică și de afaceri. Decidenții sunt considerați a avea aversiune față de risc, adică preferă un lucru sigur unei opțiuni ale cărei rezultate sunt nesigure (adică o opțiune riscantă).

Riscul decizional este dat în cele din urmǎ de variația potențială a rezultatelor unei activități. Se poate vorbi de două categorii de risc principale:

  • Riscurile pure sunt acele riscuri care implică o probabilitate de pierdere neînsoțită de nici o șansă de câștig
  • Riscurile speculative sunt acele riscuri din care poate rezulta o pierdere sau un câștig

Orice risc prezintă două componente:

  • frecvența sau probabilitatea de producere a unui eveniment;
  • severitatea consecințelor (impactul asupra locului de muncă).

Asumarea riscului nu duce numai la pierderi, aceasta este adesea răsplătită prin rezultate pozitive.

Beneficiile analizei de risc:

  • Permite evaluarea consecințelor posibile ale deciziei
  • Permite estimarea cu precizie a probabilităților de apariție a diverselor consecințe
  • Reduce considerabil incertitudinea și teama de a lua o decizie prea riscantă
  • Ne ajută să detectăm sursele de risc (variabilele purtătoare de risc) și să identificăm astfel soluții pentru atenuarea riscurilor
  • Este o tehnică de prognoză foarte puternică: permite construirea unor scenarii de viitor (pesimist, realist, optimist) și estimarea probabilității fiecărui scenariu
  • Ajută decidentul să compare alternativele decizionale din punctul de vedere al gradului de risc și să o aleagă pe cea mai atractivă dintre ele

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!