Ce este și la ce ne ajută inteligența emoțională?

Abilitatea de a ne înțelege emoțiile stă la baza posibilității de dezvoltare și optimizare personală, având în vedere tendința umană de a acționa și reacționa în baza emoțiilor și nevoia de socializare. Această abilitate, cunoscută drept inteligență emoțională, ne facilitează conexiunea cu ceilalți, ne ajută în creșterea performanței profesionale, în creșterea rezilienței și în îmbunătățirea abilităților de comunicare.

Goleman (1995), Mayer & Salovey (1990) definesc inteligența emoțională (EQ) drept "o abilitate de a monitoriza propriile emoții, precum și emoțiile altora, de a distinge și eticheta diferite emoții în mod corect și de a utiliza informații emoționale pentru ghidarea gândirii, comportamentului și influențarea celorlalți".

Inteligența emoțională este ceea ce folosim atunci când empatizăm cu colegii noștri, când purtăm conversații profunde despre relațiile noastre cu alte persoane semnificative, când încercăm să liniștim un copil agitat sau un pacient revendicativ. Ne permite să ne conectăm cu ceilalți, să ne înțelegem mai bine și să trăim o viață mai autentică, sănătoasă și fericită.

Persoanele cu o inteligență emoțională bine dezvoltată:

  1. Iau în considerare sentimentele altor persoane;
  2. Iau în considerare propriile sentimente;
  3. Practică empatia pentru ceilalți și relaționează cu ei;
  4. Oferă și acționează cu încredere, adică creează încredere prin indicii verbale și nonverbale și comunică sincer;
  5. Recunoaște, identifică și clarifică orice neînțelegeri (Schmitz, 2016).

Putem deduce, din această listă, influența unui EQ ridicat asupra comunicării, respectiv creșterea competenței în conversații, aceasta fiind o cerință atât pentru o viață personală sănătoasă, cât și pentru o viață profesională echilibrată. Astfel, oamenii cu o inteligență crescută din punct de vedere emoțional au relații mai stabile, mai satisfăcătoare decât cei cu o inteligență emoțională scăzută.

Oamenii inteligenți din punct de vedere emoțional observă cum se simt ceilalți, reacționează în mod adecvat față de ceilalți, își reglează propriile emoții și își urmăresc propriul comportament pentru a se asigura că nu îi jignesc sau îi supără în mod inutil pe ceilalți. Acestea sunt ingredientele pentru o relație sănătoasă, respectuoasă, indiferent dacă această relație este între iubiți, prieteni, membri ai familiei sau colegi de muncă.

Alte caracteristici ale persoanelor cu o inteligență emoțională crescută includ:

  • Au un echilibru sănătos între muncă, odihnă, activități relevante la nivel personal
  • Au o bună concentrare pe sarcină și nu sunt distrași cu ușurință;
  • Se adaptează ușor schimbărilor și tendințelor grupului;
  • Sunt deschise la nou, evaluează și acceptă noi perspective;
  • Au limite bine definite, știu când să se deschidă și când să se impună;
  • Își îmbrățișează punctele forte, își înțeleg punctele slabe și le folosesc pe primele pentru a le compensa pe celelalte;
  • Au empatie și manifestă compasiune;
  • Sunt curioși și interesați de oameni;
  • Privesc de cele mai multe ori înainte și se concentrează asupra modului în care pot merge mai departe;
  • Îi iartă cu ușurință pe ceilalți și nu au resentimente

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!