Comunicarea cu pacienții copii din grupa de vârstă 7-11 ani

Complexitatea muncii unui asistent medical este ușor de observat atunci când ne referim la serviciile acordate pacienților copii. Pe lângă tehnicile și intervențiile care țin de protocolul medical, este necesar ca asistentul medical să înțeleagă importanța nevoilor emoționale ale copilului și să poată decide când sunt acestea o prioritate.

Principiile care ghidează acest demers sunt de a implica familia în procesul de îngrijire, ca și bază pentru crearea unei relații de încredere cu copilul și de a ajuta la conștientizarea senzațiilor și emoțiilor, la verbalizarea acestora, înainte de a cere copilului să își controleze comportamentul. Felul în care asistentul medical abordează copilul are o contribuție semnificativă la diminuarea anxietății sau îngrijorării pe care acesta o resimte. Cercetările arată că acei copii care beneficiază de suport emoțional devin foarte rezilienți și pot depăși mai ușor un eveniment neplăcut sau traumatic. În aceste condiții, intervenția medicală este mai eficientă, mai facilă și rezultatele sunt satisfăcătoare pentru ambele părți.

Particularitățile fiecărei vârste, a etapei de dezvoltare în care copilul se află, impun direcții de intervenție diferite. Pentru copiii de vârstă școlară, este nevoie ca asistentul medical să fie pregătit să răspundă la multe întrebări. Între 7 și 11 ani, copiii vor să examineze și să înțeleagă ce li se face, cum funcționează echipamentul, ce se întâmplă cu ei și de ce. Există o îngrijorare și o preocupare crescută pentru corpul lor și pentru tot ceea ce ar putea să îi rănească sau să le producă durere.

Principalele aspecte care facilitează interacțiunea și cresc calitatea și eficiența îngrijirilor pe care asistentul medical le oferă, sunt:

  • Răspundeți tuturor întrebărilor și demonstrați cum funcționează echipamentele medicale. Chiar dacă este provocator și aveți un timp limitat pentru intervenție, pe termen mediu și lung, beneficiile acestui demers vor depăși disconfortul de moment.
  • Creați o relație bună cu părinții și ajutați-i să se liniștească prin oferirea de informații atât despre problema de sănătate a copilului, cât și despre atitudinea pe care să o adopte față de copil pentru a facilita acordarea de îngrijiri medicale
  • Permiteți copilului să își exprime îngrijorările și încurajați-l
  • Concentrați-vă pe comportamentele pozitive, pe ceea ce copilul reușește deja să facă așa cum i-ați explicat
  • Oferiți explicații suplimentare pentru comportamentele care au nevoie să fie diferite și căutați soluții și idei împreună
  • Analizați cu atenție situațiile și reacțiile copilului pentru a putea face distincția între situațiile în care este foarte anxios și situațiile în care doar vrea să amâne sau să evite o procedură sau un tratament
  • Încurajați prietenii copilului să îl sune sau să îl viziteze
  • Colaborați cu părinții și identificați metode de a recompensa copilul după o procedură/intervenție complicată
  • Învățați și prezentați atât pacientului copil, cât și părinților, tehnici de respirație, de respirație cu numărătoare sau vizualizare pentru a face față situațiilor dificile
  • Folosiți discuția pe teme comune ca și mijloc de distragere a atenției în timpul procedurilor cu potențial anxiogen

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!