Servicii stomatologice adaptate copiilor

Dacă ai face un sondaj și ai întreba adulții despre frica de serviciile stomatologice, ai fi surprins să afli că aceasta persistă uneori până la vârste înaintate, deși forma de manifestare devine mai subtilă. Frica de stomatolog vine din experiențe anterioare neplăcute sau chiar traumatizante, deseori avute în copilărie și puternic întipărite în minte. La vârsta adultă, aceste persoane tind să evite sau să amâne intervențiile necesare, ceea ce, în fapt, conduce la agravarea stării de sănătate. Din aceste motive, este foarte important să prezinți și să desfășori serviciile stomatologice într-un mod adaptat la vârsta pacientului mic. Iată câteva lucruri pe care le poți face pentru a oferi copiilor o experiență ne-traumatizantă:

  1. Dacă părintele sună pentru a programa copilul, îl poți întreba dacă este prima dată când vine la stomatolog și îl poți îndruma să pregătească înainte copilul pentru ceea ce urmează, povestindu-i despre ceea ce vor face în termeni pozitivi.
  2. La cabinet, stabilește relația de cooperare cu copilul – află cum îi place să i se spună și alte câteva lucruri care îți pot fi utile pe parcurs despre el, pentru echilibrarea lui emoțională (desenele preferate, animalele preferate, zona de interes – mașini, păpuși, insecte, etc).
  3. Spune copilului ce urmează să se întâmple și prezintă-i cabinetul. Permite părintelui să rămână în cabinet – acest lucru îl va face pe copil să se simtă mai în siguranță.
  4. Stabilește de la început niște variante de comunicare gestuală pentru a anunța senzația de durere ("ridică brațul stâng dacă te doare ceva și domnul doctor se oprește").
  5. Folosește metoda distragerii atenției (filmuleț la tv/ tabletă, ochelari cu lentile colorate).
  6. Păstrează-ți calmul și ai răbdare pe tot parcursul intervenției. Ia pauze din când în când pentru a permite copilului să se odihnească și cere-i permisiunea pentru a continua.
  7. Nu lăsa mult timp de tăcere - laudă fiecare lucru pe care copilul îl face corect și explică-i modul în care te ajută ("ai deschis gura perfect, acum se poate vedea bine!").
  8. Fii atent și observă limbajul non-verbal al copilului și semnele de distres (privirea speriată, încordarea picioarelor, încruntarea sau înroșirea feței, mici sunete sau gemete, udarea pantalonilor) și oferă-i o pauză scurtă, verifică ceea ce îl deranjează sau sperie, oferă încurajare și suport.
  9. Atunci când copilul reacționează la senzația de durere – oprește acțiunea, ia o pauză de câteva secunde și vorbește cu el pentru a se liniști: "Înțeleg că a durut un pic, m-am oprit, uite, cum am promis! Acum ia verifică, mai doare și acum?" Acest tip de întrebare nu accentuează comportamentul de plâns și redirecționează atenția copilului către zona sensibilă – este o probabilitate foarte mare ca senzația de durere să fi trecut de îndată ce s-a oprit acțiunea, astfel încât copilul poate spune "Nu, acum nu mai doare". Explicați copilului ce veți face pentru a diminua durerea.
  10. Folosește recompensa la finalul intervenției (abțibilduri colorate, insigne etc). Folosește cremă parfumată pentru buzele copilului – de cele mai multe ori, după intervențiile stomatologice, buzele rămân uscate și persistă mirosul și gustul substanțelor medicale. Aplicarea unui strop de cremă cu diferite parfumuri plăcute copiilor (vanilie, fructe), senzațiile tactile și olfactive plăcute reprezintă stimuli pozitivi asociați cu intervenția stomatologică.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!