Repere în comunicarea cu pacientul cu dispoziție depresivă și particularizarea intervenției

Ceea ce ni se întâmplă în viața de zi cu zi, felul în care interpretăm evenimentele relevante, credințele noastre, contextul în care trăim sunt factori care pot să ne influențeze dispoziția și felul în care reacționăm. În condiții de boală este posibil ca aceste influențe să aibă un și mai mare impact, acționând ca și barieră în comunicare, implicare activă în procesul terapeutic, complianță, încredere în servicii și posibilitate de recuperare.

Dispoziția depresivă sau, uneori, chiar depresia nu este întotdeauna adresată prin servicii de specialitate din motive care țin fie de pacient, fie de dificultăți legate de accesibilitatea serviciilor, fie de stigmatizare. În acest caz, un prim pas, pe care asistentul medical îl poate face, pentru depășirea dificultăților și acordarea de servicii adaptate, este recunoașterea semnelor, a indiciilor unei dispoziții depresive. Aspectele pe care le poate observa sunt legate de:

  • Implicarea în conversație – răspunsuri, voce stinsă, lipsă de inițiativă
  • Conținutul discursului – concentrare pe ce nu a funcționat, nu funcționează și nu are șanse să funcționeze
  • Limbaj corporal – poziția aplecată, umeri căzuți, contact vizual redus, gestică redusă
  • Concentrare – dificultate de înțelegere, nevoie de a i se repeta explicațiile
  • Memorie – dificultăți în a reține ceea ce i se explică
  • Îmbrăcămintea – culori terne, lipsă de atenție la detalii
  • Igiena personală – igienă deficitară
  • Complianța la tratament – omite sau nu consideră suficient de important să își ia tratamentul sau să respecte regimul alimentar propus
  • Respectarea programărilor – amână sau nu se prezintă la control așa cum a fost indicat

Strategiile pe care asistentul medical le poate utiliza cu pacientul care prezintă simptome de depresie pentru îmbunătățirea comunicării și creșterea aderenței la tratament sunt:

  • Observația, recunoașterea și validarea emoțiilor și comportamentelor
  • Angajare treptată în conversație, abordarea cu răbdare și înțelegere, plecând de la subiecte mai generale la discuții aplicate
  • Respectarea limitelor personale
  • Folosirea unui limbaj simplu, exprimarea clară, concisă
  • Evitarea formulărilor de tip ”trebuie” (trebuie să gândești pozitiv, trebuie să te mobilizezi și să încetezi să mai fii trist)
  • Verificare constantă a înțelegerii și a respectării tratamentului
  • Oferirea de exemple pentru a fi mai ușor de recunoscut sau înțeles anumite aspecte
  • Identificarea barierelor și soluțiilor care să conducă la depășirea acestora
  • Generarea de alternative
  • Stabilirea unei relații de încredere și cadru de siguranță
  • Ascultare activă
  • Oferirea de timp pentru răspuns și permiterea unor momente de tăcere
  • Continuarea intervenției, a demersului terapeutic chiar dacă, pe termen scurt, nu se obține efectul așteptat

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!